Tips bij angst

Enkele tips om je angstgevoelens te helpen verminderen



Relaxatie

Ademhalingstechnieken kunnen je helpen om rustig te worden, om weer de controle te krijgen over je emoties, om je hartritme te doen dalen en om je spieren te ontspannen.

Ook beweging, zoals een fikse wandeling, yoga of tai chi kan helpen.

Een andere optie is Mindfulness (aandachtgerichte cognitieve therapie): je aandacht terugbrengen naar het huidige moment en, zonder te oordelen, ontvankelijk zijn voor je inwendige zijn (gedachten, gevoelens, emoties). Zonder te proberen ze te ontwijken, oefen je je geest om deze waar te nemen zonder erop te reageren, om te ervaren dat alles voorbij gaat, ook de onaangename dingen.



Zorg voor jezelf

Bewegen is goed voor lichaam en geest. Regelmatige lichaamsbeweging verbetert je humeur en je slaapkwaliteit. Bovendien geeft het je meer energie om de dag door te komen.

Een evenwichtige en gezonde voeding (met veel fruit en groenten) heeft een positief effect op je humeur. Stimulerende middelen zoals suiker, cafeïne en alcohol vermijd je beter, gezien deze gevoelens van angst en stress versterken en je lusteloos maken.

Buiten zijn heeft een positief effect op je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Tuinieren, buiten lopen, wandelen in de natuur, een boek lezen in het zonnetje… de mogelijkheden zijn eindeloos.







Lachen

Niets beter voor onze gezondheid dan te lachen! Een flinke dosis humor is erg doeltreffend om opnieuw tot rust te komen: een goede mop, een grappige video… of nog, lachen met zichzelf.

Met zichzelf lachen is een goede manier om afstand te nemen van de gedachten die je bezig houden en om de ernst van je problemen te relativeren.



Onzekerheden aanvaarden

Niet kunnen omgaan met onzekerheden maakt ons vatbaarder voor angstgevoelens.

Door het hoofd te bieden aan onzekerheden in het dagelijks leven, wordt het makkelijker om controlegedrag los te laten.

Weersta bv. aan de behoefte om je bezorgdheden te sussen door op een compulsieve (onbeheersde) manier door sociale media te scrollen om op de hoogte te blijven van een bepaalde situatie die je van streek maakt.







Zelfobservatie

Door de dingen te noteren of je ongeruste gedachten van je af te schrijven in een dagboek, bied je de angst het hoofd in het moment. Wanneer je er nadien op terugkijkt, kan je er beter afstand van nemen en dit kan helpen om je houding te veranderen.

Mensen hebben veelal de gewoonte om de ernst van de gevolgen van moeilijke gebeurtenissen te overschatten en, tegelijkertijd, hun vermogen om het hoofd te bieden in moeilijke situaties te onderschatten. Door je gedachten van enige tijd terug te herlezen, is de kans groot dat je beseft dat niet alles zo slecht is uitgedraaid als je oorspronkelijk dacht.



Terug zin in het leven krijgen

Maak verbinding met datgene dat voor jou zin heeft en dat van tel is in je leven.

Het kan gaan om spiritualiteit, om je relaties met je naasten, om tijd door te brengen in de natuur, of je inzetten voor een goed doel dat je na aan het hart ligt.

Start dat project op dat je naar latere datum had uitgesteld, jaag je dromen na en omarm de keuzes die je in je leven maakt.







Hulp zoeken

Hulp vragen is geen schande! Praat over jouw angst met familie of vrienden.

Als je aanvoelt dat je er zo niet uit geraakt, zoek dan professionele hulp, door er je apotheker, je huisarts of een psycholoog over aan te spreken.

Psychotherapie en angstmedicatie (geneesmiddelen gebruikt bij angst) kunnen helpen om angstproblemen op een efficiënte manier aan te pakken. Deze twee behandelingsvormen vullen elkaar aan en worden aangepast naar gelang de ernst van de stoornis en de mate waarin men eronder lijdt.

De meest courante vorm van psychotherapie is cognitieve gedragstherapie. Samen met een therapeut, in groep of individueel, leert men de factoren herkennen die de angst veroorzaken en leert men om gedachten en handelingen in te bouwen om op een andere manier het hoofd te bieden aan de onzekerheden in het leven.

Andere vormen van psychotherapie zijn: ondersteunende psychotherapie, psychoanalyse, analytische psychotherapie of nog mindfulness therapie.


Laseaxan (Lavandula angustifolia Mill., aetheroleum (lavendelolie)) is een geneesmiddel op basis van planten voor de behandeling van een periode van angstig gemoed bij volwassenen. Laseaxan mag niet gebruikt worden in geval van verminderde leverfunctie. Laseaxan wordt niet aanbevolen tijdens de zwangerschap en mag niet worden ingenomen door vrouwen die borstvoeding geven. Gelieve voor gebruik aandachtig de bijsluiter te lezen. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Buiten het zicht en bereik van kinderen houden. Vraag raad aan uw apotheker. Vergunninghouder: Dr. Willmar Schwabe GmbH & Co. KG. Vertegenwoordiger in België: Schwabe Pharma Belgium