Tips bij rusteloosheid en angst

Eén ding is zeker: stress, nervositeit, spanning, innerlijke rusteloosheid en daarmee samenhangende slaapstoornissen kunnen ons allemaal treffen, onafhankelijk van je leeftijd, geslacht of sociale status. Maar hoe ontvlucht je nu die carrousel aan ronddraaiende gedachten? Hoe haal je de druk van de ketel? Hoe krijg je je zorgen weer onder controle?

Als je deze vicieuze cirkel wilt doorbreken, dien je allereerst te achterhalen wat de oorzaken van jouw innerlijke rusteloosheid zijn. Ieder van ons heeft een verschillende tolerantie en we dienen voor onszelf een strategie te bepalen om actief met rusteloosheid om te gaan. Niemand kan voor onbepaalde tijd zijn gedachten of problemen onder het tapijt vegen. Op een gegeven moment halen ze ons in. Geef je ziel lucht. Sta even stil bij wat jou exact onrustig of angstig maakt en praat openlijk over wat je bezighoudt. Een eerlijk gesprek kan enorm bevrijdend zijn. Zorg ook steeds voor een mentaal evenwicht. Wat vind je leuk? Waar vind je rust en ontspanning? Geef dergelijke zaken meer ruimte in uw dagelijks leven.

Lees meer in onderstaande alledaagse tips om stress, rusteloosheid en angstige gevoelens te verminderen en de druk uit je dagelijkse leven te halen.

tips bij angst - relaxatie

Relaxatie

Ademhalingstechnieken kunnen je helpen om rustig te worden, om weer de controle te krijgen over je emoties, om je hartritme te doen dalen en om je spieren te ontspannen.

Ook beweging, zoals een fikse wandeling, yoga of tai chi kan helpen.

Een andere optie is Mindfulness (aandachtgerichte cognitieve therapie): je aandacht terugbrengen naar het huidige moment en, zonder te oordelen, ontvankelijk zijn voor je inwendige zijn (gedachten, gevoelens, emoties). Zonder te proberen ze te ontwijken, oefen je je geest om deze waar te nemen zonder erop te reageren, om te ervaren dat alles voorbij gaat, ook de onaangename dingen.

tips bij angst zorg voor jezelf

Zorg voor jezelf

Bewegen is goed voor lichaam en geest. Regelmatige lichaamsbeweging verbetert je humeur en je slaapkwaliteit. Bovendien geeft het je meer energie om de dag door te komen.

Een evenwichtige en gezonde voeding (met veel fruit en groenten) heeft een positief effect op je humeur. Stimulerende middelen zoals suiker, cafeïne en alcohol vermijd je beter, gezien deze gevoelens van angst en stress versterken en je lusteloos maken.

Buiten zijn heeft een positief effect op je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Tuinieren, buiten lopen, wandelen in de natuur, een boek lezen in het zonnetje… de mogelijkheden zijn eindeloos.

tips bij angst - relaxatie

Lachen

Niets beter voor onze gezondheid dan te lachen! Een flinke dosis humor is erg doeltreffend om opnieuw tot rust te komen: een goede mop, een grappige video… of nog, lachen met zichzelf.

Met zichzelf lachen is een goede manier om afstand te nemen van de gedachten die je bezig houden en om de ernst van je problemen te relativeren.

tips bij angst - onzekerheden aanvaarden

Onzekerheden aanvaarden

Niet kunnen omgaan met onzekerheden maakt ons vatbaarder voor angstgevoelens.

Door het hoofd te bieden aan onzekerheden in het dagelijks leven, wordt het makkelijker om controlegedrag los te laten.

Weersta bv. aan de behoefte om je bezorgdheden te sussen door op een compulsieve (onbeheersde) manier door sociale media te scrollen om op de hoogte te blijven van een bepaalde situatie die je van streek maakt.

tips bij angst zelfobservatie

Zelfobservatie

Door de dingen te noteren of je ongeruste gedachten van je af te schrijven in een dagboek, bied je de angst het hoofd in het moment. Wanneer je er nadien op terugkijkt, kan je er beter afstand van nemen en dit kan helpen om je houding te veranderen.

Mensen hebben veelal de gewoonte om de ernst van de gevolgen van moeilijke gebeurtenissen te overschatten en, tegelijkertijd, hun vermogen om het hoofd te bieden in moeilijke situaties te onderschatten. Door je gedachten van enige tijd terug te herlezen, is de kans groot dat je beseft dat niet alles zo slecht is uitgedraaid als je oorspronkelijk dacht.

tips bij angst - relaxatie

Terug zin in het leven krijgen

Maak verbinding met datgene dat voor jou zin heeft en dat van tel is in je leven.

Het kan gaan om spiritualiteit, om je relaties met je naasten, om tijd door te brengen in de natuur, of je inzetten voor een goed doel dat je na aan het hart ligt.

Start dat project op dat je naar latere datum had uitgesteld, jaag je dromen na en omarm de keuzes die je in je leven maakt.

tips bij angst - relaxatie

Hulp zoeken

Hulp vragen is geen schande! Praat over jouw angst met familie of vrienden.

Als je aanvoelt dat je er zo niet uit geraakt, zoek dan professionele hulp, door er je apotheker, je huisarts of een psycholoog over aan te spreken.

Psychotherapie en angstmedicatie (geneesmiddelen gebruikt bij angst) kunnen helpen om angstproblemen op een efficiënte manier aan te pakken. Deze twee behandelingsvormen vullen elkaar aan en worden aangepast naar gelang de ernst van de stoornis en de mate waarin men eronder lijdt.

De meest courante vorm van psychotherapie is cognitieve gedragstherapie. Samen met een therapeut, in groep of individueel, leert men de factoren herkennen die de angst veroorzaken en leert men om gedachten en handelingen in te bouwen om op een andere manier het hoofd te bieden aan de onzekerheden in het leven.

Andere vormen van psychotherapie zijn: ondersteunende psychotherapie, psychoanalyse, analytische psychotherapie of nog mindfulness therapie.



Laseaxan® is een geneesmiddel op basis van lavendelolie voor volwassenen. Laseaxan® mag niet gebruikt worden in geval van verminderde leverfunctie. Laseaxan® wordt niet aanbevolen tijdens de zwangerschap en mag niet worden ingenomen door vrouwen die borstvoeding geven. Gelieve voor gebruik aandachtig de bijsluiter te lezen. Geen langdurig gebruik zonder geneeskundig advies. Buiten het zicht en bereik van kinderen houden. Vraag raad aan uw apotheker. Vergunninghouder: Dr. Willmar Schwabe GmbH & Co. KG.